غدد عرق و ترمیم زخم

به نظر می رسد غدد عرق که سبب تعریق می شوند وظیفه ی حیاتی دیگری نیز دارند و آن کمک به ترمیم زخم ها است.

پوست انسان دارای میلیون ها غدد عرق eccrineاست که موجب تعریق و کاهش دمای بدن بعد از ورزش یا در یک روز داغ می شود. این غدد بر اساس گزارشی که توسط محققین دانشگاه میشیگان ارائه شد مسئول عمل دیگری نیز هستند، این غدد نقش بسیار مهمی در ترمیم زخم های پوست از جمله شکافها ، سوختگی ها و زخم ها دارند.

 این یافته ها در مجله ی American journal of pathologyمنتشر شد. زخمهای پوستی (شامل زخم های ایجاد شده توسط دیابت یا زخم بستر) و سایر زخمهایی که ترمیم نشده باقی می مانند هزینه های بسیار زیادی بر خدمات سلامت و جوامع در کل دنیا تحمیل می کند، درمان زخم های مزمن هزینه های بیلیون دلاری سالانه  در آمریکا در بردارد . محققین U-Mتوانستند یکی از پرقدرت ترین  ابزارهای مخفی ترمیمی را در بدن کشف کردند.

 تحقیقات قبلی نشان داد که بسته شدن زخم ها وتولید سلولهای پوستی جدید ازمنبع فولیکولهای مو و پوست اطراف زخم می باشد . یافته های دانشمندان دانشگاه میشیگان نشان داد که این سلولها از زیر زخم بالا می آیند، این نشان می دهد که غدد عرق eccrineذخیره ی کننده ی یک مخزن مهم از سلولهای بنیادی بالغ است که می تواند سریعا  برای کمک به ترمیم زخم بکار گرفته شوند.

 به گفته ی دکتر Rittie: ممکن است این موضوع تعجب برانگیز باشد که غدد عرق نقش حیاتی درترمیم زخم ها دارند ، اما این دلیل خوبی است برای وجود غدد عرق eccrineدر انسان و غیبت آنها درپوست جانوران آزمایشگاهی که غالباً در مطالعات ترمیم زخم ها استفاده می شوند.

 دکتر Rittieمی افزاید: ما کشف کردیم که پوست انسان به یک روش  بسیار اختصاصی که از سایر پستانداران متفاوت است، ترمیم می شود.  یافته های ماهمچنین دانش ما را در مورد فرآیند نرمال ترمیم گسترش  داده است و ما امیدواریم این یافته ها به طراحی روش درمانی بهتری برای درمان زخم ها کمک کند.

منبع: www. medicalnewstoday.com